Kötelező-e pénztárgépet használnom? Miért lesz egyszerűbb az életem a pénztárgép használattal? Mik a szabályok? Milyen a hordozható készülék? Hogyan legyek NAV-álló? Sok ilyen és ehhez hasonló kérdés merül fel a jogszabályok közt elveszve, melyekre jelen kétrészes cikksorozatunk igyekszik megadni a választ és tisztán látni online pénztárgép témakörben.

online pénztárgép

Kinek kell a fitnesz szektorban online pénztárgépet használni?

 A gépi nyugtaadásra kötelezettek körét a 3/2013. (II.15) NGM rendelet (továbbiakban Rendelet) határozza meg. Ezen rendelet alapján a testedzési szolgáltatási tevékenységet folytató valamennyi adóalany (személyi edzők, fitnesztermek, mozgóboltok), mindenki, akinek a tevékenységé a 93.13 TEÁOR alá esik kötelezett online pénztárgép használatra. Érintettek továbbá a fizikai közérzetjavító szolgáltatást nyújtó szolgáltatók is a 96.04 kezdetű TEÁOR kóddal (ide tartoznak a fürdők, szoláriumok, masszázsszalonok és masszőrök, fogyasztó- és karcsúsító szalonok). A fentiek alapján minden cég vagy vállalkozó, aki fitnesztermet üzemeltet, edzőként dolgozik (mint vállalkozó) akár magán- akár más által üzemeltett edzőteremben, akár házhoz jár személyesen vagy online.

Mi is tulajdonképpen az online pénztárgép?

Az online pénztárgép egy olyan pénztárgép, mely közvetlen kapcsolatban áll a NAV szerverével, ahová meghatározott adatokat folyamatosan feltölti. Az online pénztárgépek nyugtát bocsájtanak ki (többségük számlát nem). Központi egységük, az úgy nevezett AEE (Adóügyi Ellenőrző Egység), egy kis számítógép, mely a pénztárgépben rögzített adatokat (nyitások, nyugták, zárások) tárolja és megfelelő időnként feltölti a NAV szervereire, ahol azt a NAV bármikor elérheti. Ezeket az adatokat azonban nem csak a NAV érheti el, hanem maga a felhasználó is, így sok szempontból egyszerűsítheti az életet.

Mi a különbség számla és nyugta között?

A fő különbség a kettő között a vásárló adatai, a számla tartalmazza őket, míg a nyugta nem. Magyarországon az Áfa törvény alapján minden adóalany köteles mind termék értékesítéséről, mind szolgáltatásnyújtásáról számlát vagy nyugtát kibocsájtani. A nyugtaadás értékhatára 900 000 Ft (Áfával számítottan), ezen érték felett kötelező számlát adni magánszemélyek részére is.

Én számlát adok mindenkinek, akkor is kell nekem pénztárgép?

A válasz: igen. A fenti kérdés, illetve kijelentés gyakran elhangzik, de mi az igazság? Aki kötelezett a pénztárgép használatra, annak kell, hogy legyen pénztárgépe. Méghozzá azért, mert ha egyszer jön egy ügyfél, aki magánszemély és azt mondja, hogy ő nem fogja megadni a számlakiállításhoz szükséges adatait, erre nem is kötelezhető. Hallotunk már mind a GDPR szabályozásról, mely szigorúan védi a magányszemélyek adatait, így ilyen esetben nem tudunk számlát kibocsájtani, nyugtát kell adnunk.

Itt vissza is kanyarodunk a kötelezettek körére, mert ha tevékenységünk online nyugtaadásra kötelezett nem adhatunk kézi nyugtát. Abban is egészen biztosak lehetünk, hogy egy ellenőrzés során a NAV munkatársai sem fogják megadni az adataikat, ilyen esetben, ha nincs pénztárgépünk, akkor bizony bírságra kell számítanunk. Arról nem is beszélve, hogy miért is bíbelődnénk a számla kiállítással minden alkalommal, ha ezt sokkal egyszerűbben és gyorsabban meg is tehetjük egy nyugta kiállításával.

Legyen pénztárgép, de milyen?

Az első döntő tényező, hogy állandó-e a telephely vagy mozgó. Amennyiben telephelyünk mozgó vagy változó kizárólag GPS-szel szerelt pénztárgépek közül választhatunk. Ez viszonylag szűkre szabja a lehetőségeket, de legalább könnyen mozgatható, kicsi gépek közül választhatunk.

Amennyiben állandó a telephelyünk érdemes azt megvizsgálnunk mire szeretnénk használni a nyugtaadáson túlmenően. Amennyiben semmi egyébre, mert külön ügyvitel rendszert vagy számlázót használunk, amit nem kötünk össze közvetlenül a pénztágéppel bármit választhatunk. Egyéni preferencia alapján lehet kicsi vagy nagy, fekete vagy fehér gépünk, lehet dizájn vagy kezelhetőség alapján is választani. Dönthetünk nyugodtan kis- és közepesforgalmú üzleteknek szánt gépek közül, ezek méretben és árban is kedvezőbbek.

Ha az értékesítési/ügyviteli rendszerünkkel összekapcsolnánk a pénztárgépet és a szoftver ezt lehetővé is teszi, mindenképpen egyeztessünk a szoftver forgalmazójával arról, mely típusú pénztárgépekkel kompatibilis és mindenképpen azok közül válasszunk.

Cikkünk jövő héten folytatódik!  Frissítés: A 2. rész itt olvasható.

 

Bízom benne, hogy a legfontosabb kérdéseket a pénztárgép vásárlás és üzemeltetés kapcsán sikerült megválaszolnunk és átláthatóbbá tenni.

Marjai Brigitta és “pénztárgépem.hu” Csapata

EcoSoft Kft. – Computer – Pénztárgép

 

———————————————-

Üzlet, Szerviz: 1115 Budapest, Bartók Béla út 106-110.

Tel: +36 1 382 7066

E-mail

Web

Facebook