Az innovációk a cégeknél egyre fontosabbá válnak. Ideje összehasonlítani a cégek saját törekvéseit és a valóságot: Mi változott a fitnesz- és egészségstúdiók szolgáltatási kínálatában az elmúlt két évben? Az alábbi cikk bemutatja, hogy a stúdióüzemeltetők milyen innovatív módon reagálnak a digitalizációra, az edzéstechnológiára, a szerződéskialakításra és a személyzeti menedzsmentre, és mit várnak el a vendégek a stúdióktól.

Az elmúlt két évben a Covid járvány gyakorlatilag egyik napról a másikra arra kényszerítette a fitnesz- és egészségipart, hogy digitális edzési alternatívákat, köztük az infrastruktúrát fejlessze. Ennek érdekében rendkívül kreatívan és határozottan élt a lehetőségekkel – a jelentős bevételkiesések és a folyamatosan változó higiéniai előírások miatti nagyfokú bizonytalanság ellenére.

Az innovációk mindig is az iparág “DNS-ének” részét képezték. Ezen életmódhoz és a trendek iránti fogékonyság segített abban, hogy rendszeresen valami új jelenjen meg a piacon. De éppen ez a lényeg: az innovációk bevezetésének sikere nem véletlen, hanem iparági ismereteken, ügyfélkezelésen és tapasztalaton alapul. De hogyan kezelik sikeresen és hogyan ültetik át a gyakorlatba az innovációkat a fitnesz- és egészségügyi szolgáltatók?

 
A vendégek elvárásai nőnek

Az ügyfelek elvárásai a stúdiókkal szemben az elmúlt két évben nőttek. A digitális ajánlatok elementárisak, még a stúdiók újranyitása után is. Ugyanilyen fontos a szerződéskialakítás rugalmassága, azaz a rövid határidővel felmondható tagság. Az ügyfelek célzott és minél egyénre szabottabb, szakértői képzési támogatást igényelnek, amely a teljesítmény előrehaladását érthetően dokumentálja. A kihívások száma egyre nő, és egyre rövidebb időközönként érik az ágazat döntéshozóit.

 

Az innovációmenedzsment kiemelt prioritást kap

Az innovációmenedzsment jelentős helyet foglal el a stúdiókban, még ha a megvalósítás a cégek méretétől függően eltérő is. Míg az olyan nagy láncoknál, mint a Best Fit Group, egész projektcsapatok felelősek az innovációmenedzsmentért, addig az olyan közepes méretű láncoknál, mint a Sports Club, ez a “vállalati DNS” része. Az olyan kisebb klubokban, mint az Enjoy Fitness, ezzel szemben ez olyan, mint egy egyszemélyes show. Norman Heller klubvezető adja az ötleteket, és a megvalósíthatóságukat a tapasztalt ügyvezető igazgatóval, Dr. Hartmut Kloséval koordinálja.

 

“A társadalom állandó változásban él, a mozdulatlanságot gyorsan megbüntetik, és nagyon rövid időn belül a nagyon sikeres vállalatokat is padlóra küldheti” – foglalja össze a helyzetet Stephan Schulan, a BestFit Group vezérigazgatója. “Ezzel szemben a szigorú innovációmenedzsment révén folyamatosan fejlődhetünk és alkalmazkodhatunk a jövőhöz.”

 

Az innovációfejlesztés minden alkalmazottra kiterjed

A vállalat méretétől függetlenül mind a négy interjúalany nagy jelentőséget tulajdonít annak, hogy minden alkalmazott hozzájáruljon az ötletelési folyamathoz. Végül is a nyílt javaslattételi kultúrából és ebből a hierarchiából mindenki profitál. Dr. Hartmut Klose hangsúlyozza: “Fontos számunkra, hogy a dolgozók bármikor megkereshetnek minket az ötleteikkel. Ezután a javaslatot elemezzük, és megvitatjuk, hogy lehet-e és hogyan lehet belőle projektet generálni.” Alexander Sosa, a sportklubok tulajdonosa szintén hangsúlyozza: “Az innovációnak minden hierarchiai szinten meg kell történnie. Ehhez jelentős a barátságos és félelemmentes interakció. Az alkalmazottak támogatása és fejlesztése is fontos ebből a szempontból”.

 

Innovációs kultúra folyamatokkal és intézkedésekkel

Végül pedig a team tagok azok, amelyek szoros kapcsolatban állnak a vendégekkel és így értékes inputot adnak. Az alkalmazottak általában fiatalabbak, mint a klubok üzemeltetői, és gyakran tapasztaltabbak a technológiával, a digitalizációval és a közösségi médiával.

 

Alexander Sosa számára központi jelentőségűek a rendszeres munkavállalói találkozók és a továbbképzési intézkedések, valamint az iparággal való folyamatos eszmecsere. Csak így lehet rendszeresen és célzottan ellenőrizni a cégen belüli folyamatoka. Különös figyelmet fordít az ügyfelek visszajelzéseire.

 

Stephan Schulan szerint a sikeres és fenntartható megvalósítás a mindennapi működésben sokkal nehezebb, mint az innovációs folyamatok fejlesztése “a tervezőasztalon”. Ennek megfelelően a BestFitnél olyan rögzített folyamat- és munkafolyamat-eszközöket építettek, amelyek lehetővé teszik, hogy a csapat a vállalat minden szintjét egységesen tájékoztass. Az innovációkat speciális csapatok felügyelik és közösen hajtják végre: “Nagyon nyitott javaslattételi kultúrát élünk, és minden optimalizálási és innovációs ötletet szívesen fogadunk – függetlenül attól, hogy az melyik területre vonatkozik, és a csapatunkból kitől származik”.

 

A csapat, mint sikertényező

Az Enjoy Fitnessnél a javaslattevő kultúra részeként minden hónapban fix megbeszéléseket tartanak. “A munkatársaink bármikor kérdezhetnek, ha témákat kell kommunikálni részükről. A dolgozók által kidolgozott vagy megvalósítani tervezett ötleteket és projekteket folyamatosan megvitatjuk és elemezzük. A munkatársakat nagyon is bevonjuk, mert ők jól kapcsolódnak a folyamatokhoz és életkorukból adódóan közelebb vannak az friss impulzusokhoz, mint mi a vezetőségben.”

 

Ebben az összefüggésben a fitneszszolgáltatások lényegéhez való visszatérés a legfontosabb lépés: “Az ügyfelek és az ő kívánságaik a mi mércénk” – hangsúlyozza Alexander Sosa. “Ehhez folyamatosan fejlődnünk kell, új ötletekkel kell előrukkolnunk és új technikákat kell kipróbálnunk.”

 

Innováció a vendégmegtartásnak köszönhetően

“Az én szemszögemből nézve egyre nagyobb jelentősége van annak, hogy a tagokat érzelmileg is a klubokhoz kössük, és lehetővé tegyük, hogy a lehető legegyénibben és rendszeresebben szólítsuk meg őket. Jelenleg építjük ki saját CRM-ünket, az ügyfélkapcsolat-kezelést, és egy CRM-eszközt vezetünk be, hogy még intenzívebb és célzottabb eszmecserét tegyünk lehetővé a tagokkal” – mondja Stephan Schulan. Ennek során egy felismerés minden stúdió számára fontos: “Nem szabad az ügyfeleinkkel való kapcsolatot csak az edzéslátogatásokra redukálnunk, hanem tagjaink mindennapi életének részévé kell válnunk.”

 

Minden üzleti területet próbára tesznek

A digitalizáció, az automatizálás, a gamifikáció (játékosság) és a szórakoztatás csak néhány azok közül a témák közül, amelyeket a Sportklub az innovációmenedzsment tekintetében is napirenden tart. “Az igények minden korosztályban nőnek. Még jobban oda kell figyelnünk az ügyfelekre és az igényeikre” – mondja Alexander Sosa. “Arról van szó, hogy könnyebbé és érdekesebbé tegyük számukra a dolgokat, például a technika terén.”

 

Több idő a személyes támogatásra

“Ez az eszköz minden fitneszstúdió számára lenyűgöző. Az iparágban mindenhol ugyanazok az igények merülnek fel az ügyfélkezelés, a motiváció, a megtartás és az új tagok bevonzása terén” – mondja Norman Heller klubvezető, aki a Coach ötletével állt elő. “Minden fontos információt, amit én mint edzőterem át akarok adni a tagjaimnak, a digitális coach közvetít. Már hat hónapja használjuk, és végig pozitív visszajelzéseket kapunk. Az üzenetek megnyitási aránya több mint 90 százalékos. Nagyszerű látni, hogy az eszközt életkortól függetlenül elfogadják. A 70 éves éppúgy megkapja jutalomként a fehérjeturmixát, mint ahogy a 20 éves dicsekszik az aranyérmével a barátjának. Ezeknek a játékos motivációs történeteknek a sikerét megtapasztalni egyszerűen szórakoztató!”

 

A tagok körében végzett felméréseken kívül a fitnesz- és egészségipar számos forrást kínál a kreatív inputok és újdonságok számára: Vásárok, kongresszusok, hálózatépítő és iparági találkozók, valamint szakmai magazinok.

 

“A fentiek mindegyike fontos” – mondja Alexander Sosa. ” Az új eszközökről vagy rendszerekről a szaklapokon keresztül szerzek információkat. Az ipari találkozók jelentősek a csere szempontjából. Végül is mindannyiunknak ugyanaz a célja és egy közös projekten dolgozunk: az ügyfélkör növelésén.”

 

Stephan Schulan annál nagyobb esélyt lát arra, hogy nyereséges ötletekre bukkanjon, minél több inspirációt kap. “

 

Merre tart az út

“Változás zajlik, a digitalizáció és az innovatív edzőgépek felé, amelyek stílusosabbak és a fiatal közönségnek is tetszenek” – Dr. Hartmut Klose meggyőződése. “Úgy gondoljuk, hogy az edzőeszközök digitalizálásának és a klasszikus edzés támogatásának keveréke a jövőben mindenképpen folytatódni fog. Ez a megelőzésre és a rehabilitációra is vonatkozik.” Norman Heller hozzáteszi: “A kiváló minőségű alkalmazásokkal és edzéseszközökkel a stúdióban, a stúdión kívül, a kanapé előtt, a kanapén vagy a szabadban, minden hálózatba lesz kapcsolva – ez az, ahová az út vezet. Hamarosan tényleg minden szabadidős tevékenységet össze lehet majd kapcsolni az edzőteremmel”.”

 

Következtetés

Aki nem fejlődik, az azt kockáztatja, hogy eltűnik a piacról. Ma a vállalatok előtt az a kihívás áll, hogy folyamatos innovációmenedzsmenttel fejlődjenek tovább, és szolgáltatásaikat a folyamatosan változó piac követelményeihez igazítsák. Ennek során sok vállalkozó számára hasznosnak bizonyult a “skatulyán kívüli gondolkodás” is, hiszen a fitneszipar sokat tanulhat más szolgáltatóktól, például a catering-szolgáltaóktól, hogy miként lehet kielégíteni az ügyfelek igényeit.

 

A jövő változásainak legfontosabb tényezői a hibrid edzésvilág, a digitalizáció, a technologizáció és a rugalmas edzőtermi tagsági modellek.

Fordította: Ürmös Fruzsina, edző

Forrás: itt

Kép forrása.