Beszámoló a 2022-es Utazás Kiállítás Egészségturizmus Konferenciájáról

Egy év kihagyást követően, idén ismét megrendezésre kerülhetett az Utazás Kiállítás. A 2022. március 4-i szakmai nap keretében tartották meg az Egészségturizmus Konferenciát, amelynek háziasszonya Dr. Szegedi Andrea volt, a Semmelweis Egyetem adjunktusa, az IWI Wellness és Spa menedzser képzésének egykori résztvevője és majdani oktatója.

A pandémia lecsengését követően, a turisztikai szakma különösen nagy szakemberhiánnyal küzd. Az állami támogatások és a munkáltatók egyéni törekvései ellenére sajnos jelentős a pályaelhagyók száma. Éppen ezért most minden eddiginél aktuálisabb volt ez a Konferencia, ahol az egészségturisztikai ágazat különböző szegmenseinek képviselői megoszthatták egymással a járvány időszakának tapasztalatait, tanulságait, a talpra állás kihívásait és a jövőbe vetett hitüket.

A konferencia mottója a ’Biztonságos utazás’ volt, amelynek a ’Hidak az egészségturizmusban’ című délutáni szekciójában három téma köré szerveződtek a meghívott előadók felvezető előadásai, majd az azt követő szakemberek pódiumbeszélgetései. Az IWI Nemzetközi Fitnesziskolát az alapító-tulajdonos, dr. Zopcsák László képviselte, aki a harmadik pódiumbeszélgetés résztvevőjeként az egészségfejlesztő szakemberek megfelelő színvonalú képzésének fontosságát hangsúlyozta. Ennyire azonban ne szaladjunk előre!

 

Kényszer szülte jó gyakorlatok, avagy a járvány hatása az európai fürdőkultúrára és a magyarországi fürdőkre.

Kántás Zoltán, a Magyar Fürdő Szövetség elnöke és a Sárvári Gyógyfürdő ügyvezető igazgatója, felvezető előadásában arról mesélt, hogyan igyekeztek javukra fordítani a pandémia okozta kényszer-leállást. Más fürdőkhöz hasonlóan, a kapacitásaikat a már régóta esedékes felújítások, karbantartások elvégzésére fordították úgy, hogy a munkaerő átszervezésének eredményeként senkitől sem kellett megválniuk. Az újranyitást követően azonban érzékelhetőek a piaci változások: átalakult a vendégkör és megnőtt a belföldi látogatók aránya, felértékelődött a higiénia, valamint a készpénzmentes fizetési módok.

Szűts Ildikó, a BGYH Zrt. vezérigazgatója számára a járványhelyzet legnagyobb üzleti tanulsága a több lábon állás megvalósítása a szolgáltatások terén. A BGYH kétféle fürdőtípust működtet: a történelmi fürdőket, valamint a strandfürdőket. Míg az előbbi ’a fürdőbe járás drága’ percepcióknak, addig az utóbbi az időjárásnak van kitéve. Ezt tükrözte vissza az a szomorú tény, hogy a pandémiát követően, még az 50%-os (!) árcsökkentéssel sem sikerült a történelmi fürdőkbe becsalogatni a belföldi vendégeket. Éppen ezért jelenleg is nagy erőkkel dolgoznak egy holisztikus szemléletű fürdőfejlesztés végrehajtásán, és a balneológia szerepének növelésén a post-Covid kezelésekben. Munkájuk gyümölcseként Magyarországon elsőként bevezették a Thalasso terápiát, valamint Private SPA részleget alakítottak ki a Széchényi Fürdőben. Az IWI számára különösen nagy büszkeség az, hogy ennek megálmodásában és kivitelezésében aktívan közreműködött Richvalszki Zseraldina, az IWI Wellness és Spa Menedzser képzésnek szakmai vezetője.

A Büki Gyógyfürdő Zrt. vezérigazgatója, Koós Melinda arról beszélt, hogy a pandémia szembesítette őket a külföldi (cseh, osztrák, német, holland, svájci) piacoknak való kitettséggel és a stabil belföldi vendégkör hiányával, amelyet csak tovább tetőzött a rendszeresen fürdőbe járó idősek szűk rétegének teljes elmaradása. Mindez gondolkodóba ejtette a menedzsmentet, amelyre úgy reagáltak, hogy magukhoz vették a teljes vendéglátást a korábbi külsős bérlőktől. Ennek eredményeként bevételt tudtak növelni, aktív ráhatással bírnak most már a kínálatra, a szolgáltatási színvonalra, így összességében rugalmasabban tudnak reagálni a vendégek igényeire.

Határon túli kitekintésként, Somogyi Gábor, a Szlovákiai Élményfürdők, Strandfürdők és Uszodák Szövetségének elnöke arról beszélt, hogy a kötelező tesztelés, majd a korlátozó intézkedések szinte teljes vendégvesztéshez és bezárásokhoz vezettek. A visszajáró idős vendégek elmaradtak, ugyanakkor a privát kerti medencék és szaunák elszaporodtak. Az öröm az ürömben az volt, hogy összefogás jött létre a szlovákiai élményfürdők között, amely szövetség jelenleg 31 tagot számlál.

A Német Turisztikai Hivatal magyarországi képviseletének vezetője, Czeiszing Miklós emlékezetett arra a tényre, hogy Németországnak két tengerpartja is van, és a járványügyi és utazási korlátozások hatására különösen a Balti-tengeri turizmus igen megugrott. Németország már korábban megkezdett egy marketing szemléletváltást, üzeneteikben a zöldre, a természetre fókuszálnak. Mindez gyakorlatilag válaszként hangzott és gyors reagálásként hatott a pandémia által okozott, megváltozott piaci és közegészségügyi helyzetre. 2021-ben, Sebastian Kneipp születésének 200. évfordulója köré szervezett kampány pedig tovább erősítette a természet felé fordulás üzenetét.

 

Három kívánság a gyógyturizmus fellendítéséhez: kutatás, marketing büdzsé, ágazati reklám

Molnár Dániel, az Oriental Herbs Kft. marketing menedzsere egy nagyon izgalmas projektet mutatott be felvezető előadásában. Budapest szívében található a négy csillagos Mirage Medic Hotel, amely tökéletesen ötvözi a kínai gyógyászatot a német csúcstechnológiával és a magyar vendégszeretettel. Az alapító, Dr. Chen Zhen neve sokak számára a Szűztea kapcsán lehet ismerős. A szállodában töltött időszak alatt a vendégek nem csak holisztikus szemléletű, preventív kezeléseken vesznek részt, hanem egyúttal támogatást kapnak az egészséges életmód elsajátításához is, mert „az ember legjobb orvosa saját maga” – ahogyan egy kínai mondás tartja.

A VargaDent fogorvosi klinika tulajdonosa, dr. Varga Péter emlékeztetett, hogy a hazai orvosi turizmus húzóágazata a fogászat. Legfőbb küldő piacaink Németország, Ausztria és Svájc, az utóbbi időben pedig már kezdett fellendülni az orosz érdeklődés is, amelyet a jelenlegi háború csírájában elfojtott. Olyan ágazati reklámot tartana kívánatosnak, amely a külföldi piacokon egységesen népszerűsítené a magyar fogászati kezeléseket.

Koós Melinda azt emelte ki, hogy a gyógyfürdőzés ma már sajnos nem olyan népszerű, mint az idősebb generációk körében egykoron volt, emiatt a látogatók köre egyre szűkül. A belföldi vendégek más igényekkel és szokásokkal érkeznek, emiatt ők nem a tradicionális gyógykúrákat veszik igénybe, hanem a TB támogatott kezeléseket és a járóbeteg ellátást. Felhívta a figyelmet arra, hogy egyre nagyobb a szakmai igény és a nyomás a magyarországi gyógyvizekkel való gyógyítás kutatásokkal való alátámasztásának, amelyek megalapozottá tennék a balneológiai kezeléseket és igazolnák a gyógyhatásokat.

A BGYH Zrt. értékesítési és marketing igazgatójának, Czinege Szilviának szerelmesen csillogtak a szemei, miközben szívéből szólt, amikor arról beszélt, hogy Budapest városa egyedülálló a gyógyfürdők tekintetében, és erre méltán büszkék lehetünk. Ugyanakkor méltatlanul nem használjuk ki, mert amíg egy külföldi fiatal látogató számára kihagyhatatlan élményelem a budapesti fürdőlátogatás, addig egy vidéki magyar fiatal fővárosi látogatása során sajnos ez fel sem merül opcióként. Meglátása szerint jelentős ágazati támogatást jelenthetne a nemzetközi megismertetést szolgáló marketing büdzsé, mert a világ sajnos e tekintetben már régen elhaladt mellettünk – kedvező természeti és kulturális adottságaink ellenére.

 

Az ügyfélélmény kulcsa: a szakképzett munkaerő – de honnan?

A hazai turisztikai szektorban hatalmas a munkaerőhiány. Szállodák egész szintjei nincsenek megnyitva azért, mert hiányzik a beüzemeléshez szükséges takarító személyzet. Számos létesítményvezető, munkáltató, vállalkozás vezető fejében kergetőznek a kérdések: Munkaerőt kellene behozni, kölcsönözni, képezni? Honnan és kit? Mennyi idő alatt és mennyibe fog ez nekem kerülni? Az utolsó pódiumbeszélgetés résztvevői ezeket a kérdéseket feszegették és igyekeztek érdemi válaszokat adni a saját területükről.

Görög Rudolf, a Work&Smile magán-munkaközvetítő iroda tulajdonosa azzal foglalkozik, hogy Thaiföldről hoznak be irodai back-office munkatársakat, illetve az utóbbi időben szakképzett munkaerőt is. A kulturális különbségekre tudatosan igyekeznek felkészíteni az ide érkező munkavállalókat és a leendő munkaadókat egyaránt. Tapasztalatuk szerint a thai kollégáknak példaértékű a munkavállalói attitűdjük, ’észreveszik a munkát’, ezért dolgoznak velük szívesen.

Újlaki Magdolna, az EU-Jobs HR-Group rehabilitációs mentora szerint egyre nő az érdeklődés a fogyatékkal élők (’spécik’, ahogyan ők magukat nevezik) foglalkoztatása iránt. Ennek oka egyrészt gazdasági jellegű, másrészt társadalmi elköteleződés kérdése. Munkavállalásuk előkészítésének része a leendő munkáltató és kollégák érzékenyítése, valamint az adott fogyatékosságnak megfelelő, érdemi akadálymentesítés.

Legyen szó multikulturális közösségről, avagy épek és spécik munkaközösségéről, az új kolléga érkezése érdemben hozzájárulhat a cég kultúrájának, munkamoráljának, gazdasági teljesítményének fejlődéséhez.

Dr. Zopcsák László, az IWI Nemzetközi Fitnesziskola alapító-tulajdonosa a képző intézmények szemszögéből reagált az egészségturizmusban tapasztalható munkaerőhiány pótlására. A felnőttképzés átalakulása lehetővé tette, hogy még gyorsabban reagálhassanak az egészségturizmusban keletkező munkaerőhiány betöltésére az új, színvonalas képzésekkel. A képzési portfólióból külön kiemelte az IWI Wellness és Spa Menedzser képzését, amely az országban első és egyedülálló képzésként már több, mint 15 éve vértezi fel szaktudással a leendő wellness részlegvezető menedzsereket, avagy a saját fitnesz-wellness stúdiók vezetőit. A képzési portfólió legújabb tagja a Medical Exercise Specialist (Medical Fitnesz Szakértő) képzés, amelyet az az igény hívott életre, hogy a fitnesz szakemberek ne csak a prevencióra, hanem a post-rehabilitációs szakaszra is képesek legyenek szakszerűen fókuszálni, szoros együttműködésben az egészségügyi társszakmákkal. Felhívta a figyelmet arra, hogy a speciális populációkkal foglalkozni képes fitnesz szakemberek szerepe napjainkban egyre inkább felértékelődik az adott célcsoportra fókuszáló szállodai wellness létesítményekben. A szakmai nívót képviselő, képző intézményben szerzett, szaktudást elismerő állami képesítő bizonyítvány a minőség garanciája!

 

A beszámolót írta: Dajka-Szederkényi Kornélia, okleveles közgazdász, falusi turizmus menedzser, IWI Wellness és Spa Menedzser, PhD kutatását turizmus, egészségturizmus és vidéki turizmus témakörben végzi.

A képek a szerző engedélye nélkül nem használhatók fel.