Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerint a 60 éven felüli népesség aránya a mai 12%-ról 2050-ig majdnem meg fog duplázódni 22%-ra. Jelentős marketing potenciállal rendelkezik a mai 60+-os korosztály, amely látványosan másképpen öregszik a korábbi generációkhoz képest – aktívak, elevenek, önellátóak; vállalkozásba fognak, maratonit futnak, utaznak a világban.

Az emelkedő várható élettartamuk és stabil anyagi helyzetük alapján ők azok, akik prémium keresletet támaszthatnak az egészségmegőrzés, táplálkozás, wellness termékek és szolgáltatások piacán, ehhez képest jelenleg a marketing költségek alig 10%-a célozza meg a szenior korosztályt, a globális innovációknak pedig kevesebb, mint 1%-a. „Úgy látjuk, hogy egyre több vállalkozás célozza meg ezt a közönséget, mert nincsen számukra megfelelő kínálat” – mondja Jill Angelo, a Gennev vezérigazgatója. „Van a pénzük, de olyan helyről származó termékeket szeretnének, amelyekkel azonosulhatnak és autentikusak számukra.” A napjainkban zajló változások hatására, számos iparágban – például a fitnesz, élelmiszerek, technológia, beauty, utazás és szállítás – kap egyre nagyobb hangsúlyt a speciálisan az időskorúakra szabott esztétikus, praktikus és tiszteletet megadó termék-tervezés, élmény kínálat és kampányok.

A 60+-osok életmódja és vásárlási szokásai is eltérőek; a tévhitekkel ellentétben, közel napi 5 órát nyomkodják okos telefonjaikat, és több pénzt költenek el online vásárlás formájában, mint az Y-generáció tagjai. Előszeretettel költöznek divatos belvárosi öröklakásokba, ahonnan sétatávolságban vannak az egészségügyi, fitnesz és kulturális szolgáltatások.

A japán Shiseido kozmetikai márka létrehozta a PRIOR brandet, kifejezetten az érett hölgyek számára. Kampánya hangsúlyozza az öregedés szépségét, vevői számára pedig nagyobb betűmérettel és egyszerűbb útmutatókkal könnyíti meg a vásárlást. Hasonló az amerikai Pause Well-Aging szépségápolási vonal, melyet kifejezetten a menopauzás bőrproblémákra fejlesztettek ki.

Az innovációk többsége az egészség köré összpontosul, ezeket a kérdéseket érzékenyen és tapintatosan kezelve, hiszen az idősebb népesség nagyobb százalékban érintett az egészségügyi problémákban. A világban mintegy 400 millió ember küzd inkontinenciával. Számukra a New York-i székhelyű Willow cég funkcionális, rafinált, a trendi divatmárkákat idéző fehérnemű kollekciókat kínál. A Seattle-i székhelyű Gennev start-up nem csak on-line közösségbe szervezi a menopauzás hölgyeket, hanem olyan diszkréten címkézett termékeket is kínál számukra, amelyeket bármelyik felnőtt szívesen látna a fürdőszoba polcán. A Covergirl modellje a 71 éves Maye Musk (igen, a Tesla autóról ismert Elon Musk édesanyja). A Rachel Comey kultikus divatmárka kampányai során rendszeresen felbukkannak ezüsthajú modellek. A Nike, JCPenney és Williams-Sonoma márkákat pedig ötvenet betöltött influencerek népszerűsítik.

A technológia vívmányainak köszönhetően online közösségek, az időskori kognitív funkciókat javító virtuális valóság alapú játékok, modern és otthonról is könnyen kezelhető orvos diagnosztikai eszközök, applikációk és robot társak is elérhetőek a szeniorok számára. Az izraeli Intuition Robotics például olyan arctalan robotot hozott létre, amely segíti az idős embereket az önállóságuk megőrzésében. Mint azt Dor Skuler társalapító mondja: „A robotnak nem célja a felhasználó infantilizálása. Ott van, hogy tiszteletteljesen segítsen anélkül, hogy érzelmi mankóként szolgálna.”

Egy nemrégiben készült tanulmány szerint a szeniorok minden más generációnál nagyobb valószínűséggel választanak egészséges, tápláló ételeket. Ezt felismerve, az Ensure and Boost növényi alapú táplálék-kiegészítőjének promóciós kampányfilmjében lebarnult szeniorok szaladnak a tengerparton, a „hosszú élet jóízűen” szlogen mellett.

A fitnesz iparban is megfigyelhető a végbemenő demográfiai változás. Napjainkban az USA összes (szabadidő)sport klubjának csaknem negyedét teszik ki az 55 év felettiek. Ők pillanatnyilag a leggyorsabban növekvő tagsági korcsoport és ők a leggyakoribb látogatók a termekben. „Mindennek a hátterében az áll, hogy az emberek öregednek és jobb életminőséget akarnak elérni.” – jegyzi meg Bryan O’Rourke a fitneszklub iparág elemzője, a Vedere Ventures alapítója és vezérigazgatója. A közeljövőben várhatóan fokozódik az érdeklődés a személyre szabott wellness-terek iránt, amelyek több prevenciós és kezelési megoldást kínálnak az olyan krónikus betegeknek, mint a cukor- vagy szívbetegek.

 

Az összefoglalást készítette: Dajka-Szederkényi Kornélia a 2019. október 15-17. között Szingapúrban megrendezésre került Globális Wellness Csúcstalálkozón készült 97 oldalas éves beszámoló alapján (Global Wellness Summit).  Forrás: itt.

Dajka-Szederkényi Kornélia, okleveles közgazdász, falusi turizmus menedzser, IWI Wellness és Spa Menedzser, PhD kutatását turizmus, egészségturizmus és vidéki turizmus témakörben végzi.

Képek forrása ITT és ITT.